Deși Legea nr. 81/2018 privind telemunca este în vigoare de câțiva ani, în practică apar în continuare întrebări esențiale despre modul în care această activitate poate fi desfășurată corect și legal. Relațiile dintre angajatori și angajați ridică unele dileme, de la aprobarea cererilor de telemuncă până la implicațiile juridice ale schimbării locului de muncă fără notificare.
Daniel Cirstea, partener in cadrul companiei Dragne & Asociatii abordeaza subiectul in acest articol, raspunzand la intrebarile aparute in cadrul relatiilor de munca dintre angajatori si salariati.
Poate angajatorul refuza cererea unui salariat de a lucra în telemuncă?
Da. Desfășurarea activității în regim de telemuncă necesită acordul ambelor părți, ceea ce înseamnă că angajatorul nu este obligat să aprobe o astfel de solicitare. Daca cererea vizeaza prestarea in mod regulat a activitatii in regim de telemunca, aceasta se poate face doar prin acordul partilor, prin incheierea unui act aditional la contactul de munca sau, in cazul in care aceasta solicitare se face inca de la angajare, partile vor reglementa activitatea de telemunca prin contractul individual de munca (e.g. perioada / zilele in care se va prestata activitatea in regim de telemunca, locul de munca, etc.). Astfel, daca cererea nu este acceptata de catre angajator si nu este urmata de incheierea unui act aditional la contractul individual de munca, salariatul nu poate prestata activitatea in regim de telemunca.
In situatia in care cererea priveste o singura zi sau perioade in care munca se presteaza ocazional de la un alt loc decat locul de munca, nu vorbim despre telemunca. Prin urmare, nu se va aplica legislatia telemuncii si nu este necesar a se incheia un act aditional la contractul individual de munca.
Ce riscuri implică desfășurarea telemuncii dintr-un loc nedeclarat angajatorului? Telemunca se poate desfasura in orice loc de catre salariat? Ce se intampla daca se produce un accident de munca in timp ce salariatul desfasoara activitatea de telemunca intr-un alt loc decat cel convenit cu angajatorul?
Multe persoane aleg să lucreze nu doar de acasă, ci și din cafenele, restaurante sau chiar locații turistice. Deși legea nu impune un loc fix pentru telemuncă, acesta trebuie să fie convenit cu angajatorul, intrucat acesta trebuie a fie adecvat specificului activitatii angajatorului si apt pentru organizarea muncii si asigurarea protectiei salariatului din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca (e.g.: furnizarea echipamentelor de lucru, respectiv instalarea, verificarea si intretinerea acestuia; instruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca; asigurarea protectiei datelor si informatiilor de lucru).
In ceea ce priveste situatia nedorita a unui accident de munca, responsabilitatea depinde de modul in care partile isi respecta obligatiile ce le revin.
In acest sens, prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 81/2018 mentioneaza ca „Telesalariatul trebuie sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala nici propria persoana, nici alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.”
De asemenea, potrivit art. 20 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul are obligatia de a instrui salariatii in domeniul securitatii si sanatatii in munca la angajare si la schimbarea locului de munca, la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale echipementului existente, etc.
In cazul in care salariatul isi desfasoara activitatea in regim de telemunca intr-ul alt loc decat cel declarat, aceasta situatie reprezinta o schimbare a locului de munca, despre care angajatorul nu are cunostinta si, prin urmare, nu poate asigura instruirea salariatului in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu privire la acel loc de desfasurare a activitatii.
In consecinta, angajatorul poate fi exonerat de responsabilitate in cazul care un accident de munca se produce intr-o astfel de imprejurare, respectiv intr-un alt loc decat cel convenit cu angajatorului pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca.
Totodata, in cazul in care accidentul se produce in drum spre locul de desfasurare a activitatii la un alt loc decat cel convenit cu angajatorul prin contractul individual de munca, acesta nu va fi considerat accident de traseu, intrucat nu s-a produs pe traseul normal de la domiciliul salariatului la locul de munca organizat de angajator sau invers.
Poate fi sancționat un angajat care lucrează din altă locație decât cea declarată?
Da, în anumite condiții. Dacă schimbarea locului de muncă duce la încălcarea normelor de protectie si de confidentialitate a informatiilor si datelor ce apartin angajatorului sau se realizeaza o divulgare / incalcare a datelor cu caracter personal, din cauza breselor de securitate si confidentialitate existente la locul de desfasurare a activitatii, pot fi dispuse sanctiuni cu caracter disciplinar, iar, in raport de gravitatea faptei, inclusiv masura desfacerii disciplinare a contractului individual de munca.
Totodata, pot exista si alte fapte care pot determina sanctiuni disciplinare, daca prin faptele sale salariatul a incalcat obligatiile ce-i reveneau si a produs prejudiciii angajatorului.
Poate un angajat fi sancționat dacă refuză să revină la birou? Sau concediat?
Nu. Revenirea la birou necesită, la fel ca și trecerea în regim de telemuncă, acordul ambelor părți. Angajatorul nu poate impune unilateral revenirea la birou și nu poate sancționa disciplinar un angajat care refuză să revină.
Prin urmare, in cazul in care salariatul refuza sa revina la birou pentru desfasurarea activitatii, respectiv sa incheie un act aditional in acest sens cu privire la schimbarea locului muncii, nu exista un temei pentru aplicarea unei sanctiuni disciplinare. Cu atat mai mult, intr-o astfel de situatie, nu exista un temei pentru concedierea salariatului pentru motive disciplinare.
Potrivit Legii nr. 81/2018, refuzul unui salariat de a presta activitatea în telemuncă nu poate fi un motiv de sancționare disciplinară. Prin analogie, refuzul de a reveni la birou nu poate justifica o concediere disciplinară.
Concluzie
Telemunca oferă flexibilitate, dar implică și obligații clare pentru angajatori și angajați. Locul desfășurării activității trebuie să fie stabilit de comun acord, iar schimbarea acestuia fără notificare poate avea consecințe juridice semnificative. În același timp, angajatorii nu pot obliga salariații să revină la birou fără acordul acestora, protejând astfel dreptul acestora.